Oavsett var du befinner dig i vardagen, med eller utan träning behöver du rätt bränsle för att fungera. Det vill säga mat! 😉

Mat och näring är grundläggande i ett korrekt träningsupplägg inom alla idrotter. Tänk kroppen som en bil- även om den har den kraftfullaste motorn och den snyggaste formen, designen, fungerar den inte utan bränsle. Mat är kroppens naturligaste bränsle.

Om du äter rätt mat vid rätt tillfälle och planerar din veckomeny lika noggrant som din träning kommer vikten aldrig att vara ett problem, och du kommer förstå hur en korrekt kost förbättrar både ditt liv och din prestationsförmåga.

1. Se till att aldrig bli för hungrig eftersom det gör att du lätt väljer fel och stoppar i dig allt som är tillgängligt. Ät helst minst fem måltider per dag.
2. Variera maten och ät allsidigt. Välj olika sorters grönsaker, fisk och kött så får du i dig olika vitaminer och mineraler.
3. Ät alltid balanserade måltider. Varje måltid bör baseras på kolhydrater (långsamma) i kombination med proteiner och fetter.
4. Undvik att äta förädlad mat. En banan är bättre än en energibar och en hel apelsin är bättre än apelsinjuice.

Ät frukost varje morgon, gärna två timmar före träningen om du planerar att träna tidigt. Ska du träna RIKTIGT tidigt på morgonen och inte hinner få i dig en stadig frukost bör du försöka äta mer kolhydrater kvällen innan och bara äta något litet på morgonen innan träning. Ät sedan en rejälare frukost efter ditt pass för att påskynda återhämtningen.

Tänk på att det är först när du sköter dina kort rätt med kosten, som din träning ger resultat! Oavsett om du vill gå ner i vikt, få bättre kondition eller bygga styrka.